loading...
دبستان سلمان فارسی سجزی
babaalian بازدید : 24 سه شنبه 10 دی 1392 نظرات (0)

به نام یزدان پاک

نام و نام خانوادگی:                                  آزمون بنویسیم -  پایه چهارم- نوبت اول         

1-  با نوشتن مخالف کلمات داخل پرانتز در هر جمله ، جمله را تغییر بده. (2 نمره)

الف) علی و دوستش نزدیک میدان سوم از هم (جدا شدند)

ب) با توجه به باران و برفی که امسال بارید زمین ها ( سیراب ) شدند.

ج) در فصل بهار زمین لباس (کهنه ی ) خود را عوض می کند.

د) علی همیشه از (سمت راست ) پیاده رو حرکت می کند.

2- به جای کلمات داخل پرانتز کلمه ی مناسب دیگر بنویس. (مترادف) (2 نمره)

الف) دانش آموزان کلاس چهارم بسیار (فعّال) هستند.

ب) استعداد بچّه ها در (کنج ) خانه ها از بین می رفت.

ج) جبّار باغچه بان در کار ( ابداع ) الفبای کرو لال ها کوشش بسیار نمود.

د) لطفاً در مصرف آب ( اسراف ) نکنید.

3- برای هر کلمه دو هم خانواده بنویسید.(2نمره)

علم (                              -                             )    فکر (                             -                               )

مدرسه (                           -                           )   احاطه (                              -                            )

4- با اضافه کردن کلمه ی مناسب به هر کلمه ، یک کلمه ی غیر ساده بساز و برای هر کدام یک جمله بنویس. (2نمره)

الف) کار + ..................... = .............................. :

ب) چمن + ...................... = ............................ :

5- برای هر کلمه دو صفت مناسب بنویس.(1 نمره)

کوهستان (                            -                               ) مدرسه (                               -                              )

 

6- در جمله های زیر هر جا که لازم است- نقطه- ویرگول و هر علامت نگارشی که لازم است بگذارید.(1 نمره)

مادر بزرگ به محض رسیدن قلی  او را بوسید و گفت  عجله نکن قلی جان   هنوز دو روز دیگر وقت داری

 

7- جمله ی زیر را تا 4 سطر ادامه بده. (2 نمره)

به آرامی روی برف ها راه می رفتم که ناگهان ........

 

 

 

8- کنایه ی « از چشم من افتاد » یعنی چه ؟ چه موقع از این جمله استفاده می کنیم.(2 نمره)

 

 

 

9- داستان رنج و گنج را به زبان ساده بنویس.

 

ali بازدید : 19 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)
 

خياط هم در كوزه افتاد

 

در روزگار قديم در شهر ري خياطي بود كه دكانش سر راه گورستان بود . وقتي كسي ميمرد و او را به گورستان مي بردند از جلوي دكان خياط مي گذشتند .

 

يك روز خياط فكر كرد كه هر ماه تعداد مردگان را بشمارد و چون سواد نداشت كوزه اي به ديوار آويزان كرد و يك مشت سنگ ريزه پهلوي آن گذاشت .

 

 هر وقت از جلوي دكانش جنازه اي را به گورستان مي بردند يك سنگ داخل كوزه مي انداخت و آخر ماه كوزه را خالي مي كرد و سنگها را مي شمرد .

كم كم بقيه دوستانش اين موضوع را فهميدند و برايشان يك سرگرمي شده بود و هر وقت خياط را مي ديدند از او مي پرسيدند چه خبر ؟ خياط مي گفت امروزسه نفر تو كوزه افتادند .

روزها گذشت و خياط هم مرد . يك روز مردي كه از فوت خياط اطلاعي نداشت به دكان او رفت و مغازه را بسته يافت  . ازهمسايگان پرسيد : خياط كجاست ؟

همسايه به او گفت : ‌خياط هم در كوزه افتاد .

 

و اين حرف ضرب المثل شده و وقتي كسي به يك بلائي دچار مي شود كه پيش از آن درباره حرف مي زده ، مي گويند :” خياط در كوزه افتاد ” .

 

ali بازدید : 24 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

بشنو و باور نكن

در زمان‌هاي‌ دور، مرد خسيسي زندگي مي كرد. او تعدادي شيشه براي پنجره هاي خانه اش سفارش داده بود . شيشه بر ، شيشه ها را درون صندوقي گذاشت و به مرد گفت باربري را صداكن تا اين صندوق را به خانه ات ببرد من هم عصر براي نصب شيشه ها مي آيم .

از آنجا كه مرد خسيس بود ، چند باربر را صدا كرد ولي سر قيمت با آنها به توافق نرسيد. چشمش به مرد جواني افتاد ، به او گفت اگر اين صندوق را برايم به خانه ببري ، سه نصيحت به تو خواهم كرد كه در زندگي بدردت خواهد خورد.

 

باربر جوان كه تازه به شهر آمده بود ، سخنان مرد خسيس را قبول كرد. باربر صندوق را بر روي دوشش گذاشت و به طرف منزل مرد راه افتاد.

كمي كه راه رفتند، باربر گفت : بهتر است در بين راه يكي يكي سخنانت را بگوئي.

مرد خسيس كمي فكر كرد. نزديك ظهر بود و او خيلي گرسنه بود . به باربر گفت : اول آنكه سيري بهتر از گرسنگي است و اگر كسي به تو گفت گرسنگي بهتر از سيري است ، بشنو و باور مكن.

باربر از شنيدن اين سخن ناراحت شد زيرا هر بچه اي اين مطلب را مي دانست . ولي فكر كرد شايد بقيه نصيحتها بهتر از اين باشد.

 

همينطور به راه ادامه دادند تا اينكه بيشتر از نصف راه  را سپري كردند . باربر پرسيد: خوب نصيحت دومت چه است؟

مرد كه چيزي به ذهنش نمي رسيد پيش خود فكر كرد كاش چهارپايي داشتم و بدون دردسر بارم را به منزل مي بردم . يكباره چيزي به ذهنش رسيد و گفت : بله پسرم نصيحت دوم اين  است ، اگر گفتند پياده رفتن از سواره رفتن بهتر است ، بشنو و باور مكن.

باربر خيلي ناراحت شد و فكر كرد ، نكند اين مرد مرا سر كار گذاشته ولي باز هم چيزي نگفت.

 

ديگر نزديك منزل رسيده بودند كه باربر گفت: خوب نصيحت سومت را بگو، اميدوارم اين يكي بهتر از بقيه باشد. مرد از اينكه بارهايش را مجاني به خانه رسانده بود خوشحال بود و به مرد گفت : اگر كسي گفت باربري بهتر از تو وجود دارد ، بشنو و باور مكن

مرد باربر خيلي عصباني شد و فكر كرد بايد اين مرد را ادب كند بنابراين هنگامي كه مي خواست صندوق را روي زمين بگذارد آنرا ول كرد و صندوق با شدت به زمين خورد ، بعد رو كرد به مرد خسيس و گفت  اگر كسي گفت كه شيشه هاي اين صندوق سالم است ، بشنو و باور مكن

 

از آن‌ پس، وقتي‌ كسي‌ حرف بيهوده مي زند تا ديگران را فريب دهد يا سرشان را گرم كند ، گفته‌ مي‌شود كه‌ بشنو و باور مكن.

ali بازدید : 21 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)
 

علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد

در زمان‌هاي‌ دور، كشتي‌ بزرگي‌ دچار توفان‌ شد و باعث‌ شد كه‌ كشتي‌ غرق‌ شود. مسافران‌ كشتي‌ توي‌ آب‌ افتادند. در ميان‌ مسافران، مردي‌ توانست‌ خودش‌ را به‌ تخته‌پاره‌اي‌ برساند و به‌ آن‌ بچسبد

 موج‌ها تخته‌پاره‌ و مسافرش‌ را با خود به‌ ساحل‌ بردند. وقتي‌ مرد چشمش‌ را باز كرد، خود را در ساحلي‌ ناشناخته‌ ديد بدون‌ هدف‌ راه‌ افتاد تا به‌ روستا يا شهري‌ برسد. راه‌ زيادي‌ نرفته‌ بود كه‌ از دور خانه‌هايي‌ را ديد. قدم‌هايش‌ را تندتر كرد و به‌ دروازه‌ شهر رسيد.

 

در دروازه‌ي‌ شهر گروه‌ زيادي‌ از مردم‌ ايستاده‌ بودند. همه‌ به‌ سوي‌ او رفتند. لباسي‌ گران‌قيمت‌ به‌ تنش‌ پوشاندند. او را بر اسبي‌ سوار كردند و با احترام‌ به‌ شهر بردند

مسافر از اين‌كه‌ نجات‌ پيدا كرده‌ خوشحال‌ بود اما خيلي‌ دلش‌ مي‌خواست‌ بفهمد كه‌ اهالي‌ شهر چرا آن‌قدر به‌ او احترام‌ مي‌گذارند. با خودش‌ گفت: .نكند مرا با كس‌ ديگري‌ عوضي‌ گرفته‌اند..
مردم‌ شهر او را يكراست‌ به‌ قصر باشكوهي‌ بردند و به‌عنوان‌ شاه‌ بر تخت‌ نشاندند

 

مرد مسافر كه‌ عاقل‌ بود، سعي‌ كرد به اين راز پي ببرد . عاقبت‌ به‌ پيرمردي‌ برخورد كه‌ آدم‌ خوبي‌ به‌ نظر مي‌رسيد. محبت‌ زيادي‌ كرد تا اعتماد پيرمرد را به‌ خود جلب‌ كرد. در ضمن‌ گفتگوها فهميد كه‌ مردم‌ آن‌ شهر رسم‌ عجيبي‌ دارند.


پيرمرد ، به‌ او گفت: . معمولاً شاهان‌ وقتي‌ چندسال‌ بر سر قدرت‌ مي‌مانند، ظالم‌ مي‌شوند. ما به‌ همين‌ دليل‌ هر سال‌ يك‌ شاه‌ براي‌ خودمان‌ انتخاب‌ مي‌كنيم. هر سال‌ شاه‌ سال‌ پيش‌ خودمان‌ را به‌ دريا مي‌اندازيم‌ و كنار دروازه‌ي‌ شهر منتظر مي‌مانيم‌ تا كسي‌ از راه‌ برسد. اولين‌ كسي‌ كه‌ وارد شهر بشود، او را بر تخت‌ شاهي‌ مي‌نشانيم. تختي‌ كه‌ يكسال‌ بيشتر عمر نخواهد داشت

 

مسافر فهميد كه چه سرنوشتي در پيش روي اوست . دو ماه‌ بود كه‌ به‌ تخت‌ پادشاهي‌ رسيده‌ بود. حساب‌ كرد و ديد ده‌ ماه‌ بعد او را به‌ دريا مي‌اندازند. او براي‌ نجات خود فكري‌ كرد:

از فردا ‌ بدون‌ اين‌كه‌ اطرافيان‌ بفهمند توي‌ جزيره‌اي‌ كه‌ در همان‌ نزديكي‌ها بود كارهاي‌ ساختماني‌ يك‌ قصر آغاز شد .در مدت‌ باقي‌مانده‌، شاه‌ يكساله‌ هم‌ قصرش‌ را در جزيره‌ ساخت‌ و هم‌ مواد غذايي‌ و وسايل‌ مورد نياز زندگي‌اش‌ را به‌ جزيره‌ انتقال‌ داد

 
ده
‌ماه‌ بعد ، وقتي شاه‌ خوابيده‌ بود ، مردم‌ ريختند و بدون‌ حرف‌ و گفتگو شاهي‌ را كه‌ يكسال‌ پادشاهي‌اش‌ به‌ سر آمده‌ بود از قصر بردند و به‌ دريا انداختند.
او در تاريكي‌ شب‌ شنا كرد تا به‌ يكي‌ از قايق‌هايي‌ كه‌ دستور داده‌ بود آن‌ دور و برها منتظرش‌ باشند رسيد. سوار قايق‌ شد و به‌طرف‌ جزيره‌ راه‌ افتاد. به‌ جزيره‌ كه‌ رسيد، صبح‌ شده‌ بود. خدا را شكر كرد به‌ طرف‌ قصري‌ كه‌ ساخته‌ بود رفت اما ناگهان‌ با همان‌ پيرمردي‌ كه‌ دوستش‌ شده‌ بود روبه‌رو شد. به‌ پيرمرد سلام‌ كرد و پرسيد: .تو اينجا چه‌ مي‌كني؟.
پيرمرد جواب‌ داد: .من‌ تمام‌ كارهاي‌ تو را زيرنظر داشتم. بگو ببينم‌ تو چه‌ شد كه‌ به‌ فكر ساختن‌ اين‌ قصر در اين‌ جزيره‌ افتادي؟.
مسافر گفت: .من‌ مطمئن‌ بودم‌ كه‌ واقعه‌ي‌ به‌ دريا افتادن‌ من‌ اتفاق‌ خواهد افتاد، به‌ همين‌ دليل‌ گفتم‌ كه‌ پيش‌ از وقوع‌ و به‌وجود آمدن‌ اين‌ واقعه‌ بايد فكري‌ به‌ حال‌ خودم‌ بكنم..
پيرمرد گفت: .تو مرد باهوشي‌ هستي. اگر اجازه‌ بدهي‌ من‌ هم‌ در كنار تو همين‌جا بمانم

 

 

از آن‌ پس، وقتي‌ كسي‌ دچار مشكلي‌ مي‌شود كه‌ پيش‌ از آن‌ هم‌ مي‌توانسته‌ جلو مشكلش‌ را بگيرد و يا هنگامي‌كه‌ كسي‌ براي‌ آينده‌ برنامه‌ريزي‌ مي‌كند، گفته‌ مي‌شود كه‌ علاج‌ واقعه‌ قبل‌ از وقوع‌ بايد كرد.

ali بازدید : 32 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

سيمرغ و زال


سام نريمان، امير زابل و از پهلوانان سر آمد ايران زمين بود وليكن فرزندي نداشت .

سالها گذشت و خداوند به وي فرزندي داد . كودكي سفيد و سرخ و زيبا رو وليكن با موهاي سفيد همچون موهاي پيرمردان .

كسي جرات نمي كرد كه اين خبر را به سام برساند ، تا اينكه دايه كودك كه زني شيردل بود به نزد سام رفت و گفت : اين روز بر سام فرخنده باشد كه آنچه از خداوند  مي خواستي به تو عطا كرد . بيا و فرزندت را ببين كه تمامي اندام او زيبا است و هيچ زشتي در او نخواهي ديد ، تنها همانند آهو موي سفيد دارد . اي پهلوان بخت تو اينگونه بود و نبايد دلرا غمگين كني .

 

سام از تختش فرود آمد و بسوي نوزاد رفت . موهاي كودك همانند پيران سفيد بود . كسي تا حالا چنين چيزي نديده و نشنيده بود . پوست تنش سرخ و موهايش همچون برف بود .

وقتي فرزند را اينگونه ديد از جهان نااميد شد و از سرزنش ديگران ترسيد . روي به آسمان كرد و گفت : اي خداي بزرگ من چه گناهي مرتكب شده ام كه بچه اي همچون اهريمن با چشمان سياه و موهاي سفيد داده اي . اگر بزرگان از اين بچه بپرسند چه بگويم . همه بر من خواهند خنديد و با اين ننگ چگونه مي توانم در اين ديار زندگي كنم . اين كلمات را با خشم بر زبان آورد و از آنجا بيرون رفت .

 

 

دستور داد كه كودك را از آن سرزمين دور كنند . كودك را بدامن كوه البرز بردند ، همانجايي كه لانه سيمرغ در آن بود . كودك را آنجا رها كردند و برگشتند .

آن طفل بيچاره كه تفاوت سياه و سفيد را نمي دانست و پدرش او را از مهر محروم كرده بود مورد عنايت و توجه پرودگار قرار گرفت .

كودك شب و روز بدون پناه در آنجا بود و گاهي انگشت دستش را مي مكيد و زماني گريه مي كرد .

و زماني كه جوجه هاي سيمرغ گرسنه شدند ، سيمرغ به پرواز در آمد . كودكي شيرخوار بر زمين ديد كه جامه اي به تن نداشت و گرسنه بود و خاك زمين دايه او بود .

خداوند مهر كودك را بر دل سيمرغ انداخت و سيمرغ از خوردن بچه گذشت و از آسمان فرود آمد و او را نزد بچه هايش برد .

زمان زيادي گذشت و آن كودك، جواني برومند شد . كاروانيان گهگاهي جواني سفيد موي بر كوه و كمر مي ديدند . آوازه جوان در همه جهان پراكنده شد و اين خبر به گوش سام نريمان هم رسيد .

 

 

 

خواب ديدن سام

 

شبي سام خواب ديد كه از كشور هند، مردي با اسب تازي آمد و به او مژده داد كه فرزندش زنده است . سام بيدار شد و موبدان را فرا خواند و خوابش را گفت و نظر آنها را خواست : آيا ممكن است كه اين كودك از سرماي زمستان و گرماي تابستان جان سالم بدر برده باشد ؟

موبدان سام را سرزنش كردند و گفتند : اي پهلوان ، تو بر هديه پرودگار ناسپاسي كردي . همه حيوانات چه شير و پلنگ ، چه ماهي دريا ، فرزندانشان را با مهر بزرگ كردند و پروردگار را سپاس گفتند اما تو آن كودك بي گناه را بخاطر موي سپيدش از مهر خودت محروم كردي . بدان كه يزدان نگاهدار او بوده و آن كس كه پروردگار نگاهدارش باشد ، از سرما و گرما در امان خواهد بود . برو به درگاه خدا توبه كن و به جستجوي فرزندت باش .

 

سام تصميم گرفت فردا به سوي كوه البرز برود . آن شب دوباره در خواب ديد كه از كوه هند ، غلامي زيبارو با پرچمي و سپاهي پديدار شد . در دست چپش مردي موبد و درست راستش مردي خردمند بود . يكي از آن دو پيش سام آمد و به سردي با او سخن گفت كه : اي پهلوان ناپاك، آيا از خدا شرم نكردي كه مرغي دايه كودك تو باشد . پس اين پهلواني به چه درد مي خورد . اگر موي آن كودك سپيد بود ، موي تو نيز الان سفيد است و اينها هديه ي خداست . اگر اين كودك نزد تو خوار بود اكنون خداوند حامي او است كه او مهربانتر دايه اي وجود ندارد .

 

سام هراسان از خواب برخاست ، همانند شيري كه در دام گرفتار شود . از آن خواب ترسيد . خردمندان و سران سپاه را نزد خود فرا خواند و سراسيمه بسوي كوه البرز آمد ، تا آنچه را آنجا رها كرده بود ، بجويد .

 

به ادامه ی مطلب بروید

 

 

 

ali بازدید : 26 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

سلام بچه های خوب ودوست داشتنی یک هفته گذشت امیدوارم جواب معما ها را بلد باشید حالا برای اینکه جواب معما هارا بخونیم  به صف حه ی بعد می رویم.

babaalian بازدید : 21 جمعه 06 دی 1392 نظرات (0)

 

باسمه تعالي

سازمان آموزش وپرورش استان اصفهان

مديريت آموزش وپرورش

 

 

این روزها غم تو مرا می‌کشد حسین

تا آن دمی که منتقم تو نیامده ست

شب های ماتم تو مرا می‌کشد حسین

سرخی پرچم تو مرا می‌کشد حسین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-1اولین ابزارهای ساخته شده به دست انسان نخستین از چه جنسی بود ؟

الف سنگ              ب چوب              ج آهن          د چرم

 

 

 

 

-2کدام یک از کارهای زیررا غیر از روز جمعه  نمی توانیم در روزهای دیگر انجام دهیم ؟

الف دیدن اقوام                ب نماز جمعه                         ج گردش                د نظافت  

 

 

 

 

-3انسان هابا یادگرفتن چه فنّی  توانستند در یک جا ساکن شوند  ؟

الف دامپروری        ب ساختن ابزار                              ج خانه سازی                          د-  کشاورزی  

 

 

 

 

-4پادشاه ستمگرزمان حضرت ابراهیم (ع)چه نام داشت ؟

الف فرعون             ب نمرود                        ج کوروش                        د-  هیچکدام

 

 

 

 

-5چه کسی با همکاری دانش آموزان ومدیر ،کمک می کند تا کارهای مدرسه بهتر ومنظّم تر شود ؟

الف مربی پرورشی        ب معلم     ج ناظم          د مدیر

 

 

 

 

 

صحيح و غلط بودن جملات را با علامت(×) مشخص كنيد

 

 

 

 

 

 

-6با چیره شدن یک فرمانروا بر چند شهر و روستا کشور بوجود آمد .

 

 

-7مدرسه اولین خا نه ی ماست .

 

 

-8در زمان قدیم اداره ی امور شهرها  به عهده ی شهردار بود   .

 

 

-9اگر در منزل هرچیزی را در جای خود قرار دهیم نشانه ی نظم است .

 

 

 

-10جمله های زیر را با کلمات مناسب پر کنید .

خداوند به انسان در مقایسه با بقیّه ی جانوران دو نعمت بزرگ داده که یکی ................ ودیگری ................ می باشد .

بهترین راهنمای  ما در مدرسه ................ا ست .

وظیفه ی  زنان در دوره ی شکار نگهداری از ......................و جمع آوری ......................... بود .

بارواج کشاورزی مردم در کنار .............و .......................... برای خود خانه های دائمی ساختند .

.................در برطرف کردن نیازهای  ما نقش مهمی دارد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-11چرا انساهای نخستین در غارها زندگی می کردند ؟

 

 

 

 

 

 

 

-12سه نمونه از مشکلاتی را که خانواده های پرجمعیت دارند بنویسید .  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-13چه عاملی باعث اختراع خط شد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-14معنی نظم را بنویسید .(3مورد )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-15نخستین روستا ها چگونه به وجود آمدند؟

 

 

 

 

 

 

 

 

-16دونفراز افرادی را که در مدرسه برای شما تلاش می کنند نام ببرید  و وظیفه ی آنها را بنویسید .

 

 

 

 

 

 

-17در زمان قدیم انسانها نیاز های خود را از چه راهی برطرف می کردند ؟مثال بزنید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-18فرزندان در خانواده چه وظایفی دارند ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-19اولین شهرها در کنار کدام رودها به وجود آمدند ؟ (4مورد )

 

babaalian بازدید : 24 جمعه 06 دی 1392 نظرات (0)

 

ردیف

سؤالات

 

 

 

 

1

بلندترین قلّه ی ایران چه نام دارد ؟

الف- زردکوه                     ب- دنا                               ج-  دماوند                    د- سبلان                                                       

 

 

 

 

 

2

بین دو جهت اصلی جنوب و مشرق کدام جهت فرعی قرار دارد ؟

الف-جنوب غربی         ب-شمال شرقی                   ج –جنوب شرقی           د- شمال غربی

 

 

 

 

 

3

دو قلّه بلند سهند و سبلان در کدام طرف ایران قرار دارد ؟

الف- جنوب شرقی           ب-شمال غربی                ج- شمال شرقی            د- جنوب غربی

 

 

 

 

 

4

آب و هوای شهر یزد چگونه است ؟

الف- سرد کوهستانی        ب- معتدل          ج- گرم و خشک           د – گرم و مرطوب

 

 

 

 

5

صحیح

غلط

 

 

 

 

 

 

 

 

جمله های صحیح یا غلط را با علامت ( ×  ) مشخص کنید.

بالاترین نقطه ای که روی کره ی جغرافیا می بینید ، قطب شمال است .

خشکی های روی زمین وسعت بیشتری دارند .

به زمین های صاف و هموار دشت می گویند .

استان خراسان رضوی در شمال غربی ایران قرار دارد .

 

 

 

 

 

6

در جاهای خالی کلمات مناسب بنویسید.

الف – من درکشورایران و در استان ...........................  زندگی می کنم  .

ب- رنگ یا نشانه هایی که به کمک آن ها جاهای مختلف را روی نقشه پیدا کنیم را ........می نامیم.

ج- به سنگ و گل و لایی که آب رودخانه ها با خود می برند ، ............................می گویند .

د- رشته کوه زاگرس در سمت ............................................ ایران قرار دارد .

 

 

 

 

babaalian بازدید : 41 چهارشنبه 27 آذر 1392 نظرات (0)

علوم چهارم ابتدايي  ( بخش پنجم مخلوط ها )

مخلوط چگونه تشكيل مي شود؟
وقتي دو يا چند ماده مختلف با يكديگر به ترتيبي بياميزند كه ما بتوانيم آنها را از هم جدا كنيم و هر ماده اي خاصيت خود را حفظ كند، مخلوط تشكيل شده است.
در مخلوط ممكن است مواد مخلوط شونده همگي جامد، مايع و يا گاز باشند، يا يكي از مواد جامد و ديگري مايع باشد.  مثل نمك و آب كه مخلوط آب نمك درست مي كنند.
هواي اطراف ما كه گازي شكل است و مخلوطي از گازهاي مختلف است. بسياري از خوراكي ها نيز به صورت مخلوط مصرف مي شوند.در يك مخلوط، هر ماده تمام خاصيت هاي خود را حفظ مي كند.
مخلوط هاي يكنواخت ( محلول )
وقتي يك حبه قند را در آب مي اندازيد، ذره هاي قند از هم جدا مي شوند و در بين ذره هاي آب قرار مي گيرند و مخلوط يكنواخت درست مي كنند. در نتيجه قند در آب حل مي شود.به اين نوع مخلوط، محلول مي گوییم.
ماده حل شونده و ماده حلال
اگر يك قاشق شكر را در آب بريزيد و هم بزنيد، شكر در آب حل مي شود. در اين محلول به شكر ماده ی حل شونده و به آب، ماده ی حل كننده يا حلال مي گويند. محلول شكر در آب يك محلول جامد در مايع و محلول الكل در آب محلول مايع در مايع است.در محلول ها، ماده حل شده، خود به خود از حلال جدا نمي شود.
پرسش هاي بخش 5

1- كداميك از مخلوط هاي زير محلول است؟
روغن در آب                       نفت و آب                           نمك و آب                        نشاسته و آب
2- كداميك از مخلوط هاي زير محلول مايع در مايع است؟
آب و روغن زيتون                      آب و آبليمو                      آب و نشاسته                     آب و اكسيژن
3- بهترين راهي كه مي توانيم بفهميم يك مخلوط، محلول است يا نه چيست؟
جوشانيدن                      از صافي رد كردن                     بي حركت در جايي قرار دادن                       به هم زدن
4- در ليوان شير يك حبه قند انداختيم و هم زديم. در اين محلول به شير چه مي گويند؟
حلال                       حل شونده                    مخلوط                    محلول

سوالات تشريحي

1- مخلوط چيست؟ وقتي دو يا چند ماده با هم بياميزند و ما بتوانيم به راحتي آنها را جدا كنيم، آن مواد با هم مخلوط شده اند. در مخلوط، مواد خواص خود را از دست نمي دهند.

2- آيا مي توانيم روغن مايع و آبليمو را مايع در مايع بدانيم؟ چرا؟                                                                                                  خير، زيرا اين دو مايع در يكديگر حل نمي شوند و مايع در مايع يك نوع محلول است.

3- به ماده اي كه مواد ديگر را در خود حل مي كند چه مي گويند؟ حلال

4- چگونه مي فهميم دو ماده ی مايع كه با هم آميخته شده اند، مخلوط هستند يا محلول؟ در صورتي كه دو مايع به طور يكنواخت ديده شوند و پس از مدتي كه ساكن مي مانند از هم جدا نشوند، محلول هستند و اگر يك مايع در مايع ديگر به صورت معلق ديده شود، مخلوط است كه پس از ساكن ماندن کم کم از هم جدا مي شوند.

5- مخلوطي نام ببريد كه از دو ماده جامد تشكيل شده باشد؟  شكر و عدس،    نخود و لوبيا

6- مخلوطي از يك ماده جامد و يك مايع نام ببريد كه محلول نباشد؟   شن و آب

7- هوا يك مخلوط است يا تركيب؟  مخلوط است.

8- در يك محلول آب شيرين آيا مزه سطح مايع با ته مايع با هم فرق دارد؟چرا؟

نه، زيرا ذره هاي قند به آرامي از هم جدا شده و در بين ذره هاي آب قرار گرفته و مخلوط يكنواختي به دست آمده است. يعني قند در آب حل شده.

9- در محلول مواد چگونه پراكنده مي شوند؟  به طور يكنواخت پراكنده مي شوند.

10- آيا در محلول همه موادي كه وجود دارند ديده مي شوند؟   خير، ماده حل شونده ديده نمي شود.

11- چرا در هوا هيچ يك از مواد تشكيل دهنده را نمي بينيم؟  زيرا همگي گاز هستند.

babaalian بازدید : 27 چهارشنبه 27 آذر 1392 نظرات (0)

علوم چهارم ابتدايي  ( بخش چهارم جانوران بی مهره )

دانستيد كه جانوران را به دو دسته مهره دارانو بي مهرگان تقسيم مي كنيم.
جانوران مهره دار: مانند ماهي ها، دوزيستان، پرندگان و غيره كه بدنشان داراي اسكلتی از جنس استخوان است.
جانوران بي مهره : جانوراني هستند كه در بدنشان اسكلت استخواني وجود ندارد. بي مهرگان دسته بزرگي از جانوران را تشكيل مي دهند.  مانند:  مرجان ها،  نرم تنان،  خارتنان و حشرات و


كرم ها و بند پايان : گروه كرم ها و بندپايان گروه بسيار بزرگي از بي مهرگان هستند كه دانشمندان آنها را به طبقات كوچك تر تقسيم كرده اند.                                                                                                                                                                 كرم ها از لحاظ شكل به سه گروه تقسيم مي شوند:1-كرم هاي پهن      2-كرم هاي لوله اي      3-کرم هاي حلقوي


كرم هاي پهن : مانند كرم كدو، بدنشان از قطعه هاي پهنتشكيل شده است. يك نوع از كرم كدو در روده انسان زندگي مي كند و به اين موجود كه غذاي مورد نياز خود را از بدن موجود زنده ديگر مي گيرد، انگل مي گویيم.


كرم هاي لوله اي : مانند آسكاريس بدن باريكي دارند. كرم آسكاريس در داخل روده انسان زندگي مي كند و در همان جا تخم ريزي مي كند. تخم ها همراه مدفوع از روده خارج شده و محيط را آلوده مي كنند. تخم آسكاريس از راه سبزيجات نشسته و آب آشاميدني آلوده به بدن منتقل مي شوند.
يكي ديگر از كرم هاي لوله اي انگل، كرمك است. كرمك در انتهاي لوله گوارش كودكان رشد مي كند و باعث خارش شديد مي شود.


كرم هاي حلقوي : بدن اين كرم ها از حلقه هاي زياديدرست شده است. مانند كرم خاكي. اين كرم براي يافتن غذا در خاك حركت مي كند و براي باغچه و زمين كشاورزي مفيد است زيرا خاك را جابه جا مي كند و هوا را به ذرات خاك مي رساند.
بندپايان : بندپايان شامل حشرات، عنكبوتها، خرچنگ ها و هزارپا ها مي باشند. نمونه هايي از بندپايان در جنگل، دريا و حتي خانه ها يافت مي شود. مانند مورچه، پروانه، خرچنگ، هزارپا و …   بندپايان فراوان ترين گونه جانوران بي مهره هستند.
حشرات 6 پا دارند. عنكبوت ها 8 پا دارند. بعضي سمي و بعضي غير سمي اند. خرچنگ ها در آب زندگي مي كنند پوشش خارجي بدن آنها سفت است. بعضي خرچنگ ها خوراكي هستند. هزارپاها بعضي علف خوار و بعضي گوشتخوارند. هزارپاي گوشتخوار، سمي است.

 

پرسش هاي بخش 4

جاهای خالي را با كلمات مناسب پر كنيد.
1- به جانوراني كه در بدن آنها اسكلت استخوانی وجود نداشته باشد ...................................................مي گويند.
2-به موجود زنده اي كه غذاي خود را از بدن موجود زنده ديگر مي گيرد ..................................مي گويند.
3-نرم تنان در گروه جانوران ..................................قرار دارند.
4-هشت پا يك جانور بي مهره دريايي است كه به گروه بزرگ تر بي مهرگان تعلق دارد و به گروه كوچك تر ................... .
5-عروس دريايي بي مهره اي از جنس ..................................است.
6- حشرات بدنشان از 3 قسمت سر و ..................................و شكم تشكيل شده، 2 شاخك و ................ پا دارند.
7- كرم كدو از نوع كرم هاي .................................. و كرم خاكي از نوع كرم هاي ..................................است.

 

سوالات تشريحي

1- چه تفاوت مهمي در ميان جانواران مهره دار و بي مهره وجود دارد ؟  جانوران مهره دار داراي اسكلتي از جنس استخوان هستند و جانوران بي مهره در بدن خود اين اسكلت استخواني را ندارند.

2- بدن بي مهرگان ساده تر است يا مهره داران ؟ بي مهرگان

3- انواع گروه هاي بي مهرگان را نام ببريد ؟ اسنفج ها،   مرجان ها،   نرم تنان،   خارتنان،   كرم ها،   بندپايان

4- مرجان ها چه شباهت هايي با اسفنج ها دارند ؟ هردو گروه در كف درياها زندگي مي كنند و بعضي از گونه هاي هر يك، حركت دارند.

5- تخم كرم كدو چگونه از گاو به انسان منتقل مي شود ؟  مدفوع آلوده انسان علف هايي را كه گاو مي خورد آلوده           مي كند و تخم كرم در بدن حيوان به نوزاد تبديل مي شود و زنده مي ماند و با خوردن چنين گوشتي نوزاد كرم كدو به انسان و روده او منتقل شده تبديل به كرم كدو مي شود.                                                                                                                                 6-كرم آسكاريس چه مي خورد ؟ غذاي گوارش يافته را مي خورد.                                                                                        7- فرق پوشش بدن حلزون با بدن صدف چيست ؟ پوشش بدن حلزون حفره اي است و پوشش بدن صدف دوكفه اي است.

8- حشرات چه خصوصيات مشتركي دارند ؟ همگي 6 پا و 2 شاخك دارند و بدنشان از سه قسمت تشكيل شده است.

9- كدام گروه از بي مهرگان به هيچ گروه ديگري شبيه نيستند ؟ خارتنان

10- چند نوع از خارتنان را نام ببريد ؟ توتيا و ستاره دريايي

11- اگر قبل از مصرف سبزي آن را ضد عفوني نكنيم، كدام بيماري انگلي در انتظار ماست ؟ به انگل آسكاريس مبتلا             مي شويم.

12- يك نوع خرچنگ خوراكي را نام ببريد ؟  ميگو

 

تعداد صفحات : 12

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 214
  • بازدید سال : 602
  • بازدید کلی : 12,085